Creatieve Design Thinking Workshop: De toekomst van Food, Fashion en Energy

Na de inspirerende terugblik van Pierre en de visionaire talk van Leontine sloten wij afgelopen 7 november ons 10-jarig jubileumevenement af met een creatieve workshop. In deze energieke sessie hebben onze gasten in verschillende teams gebrainstormd over de toekomst van de drie sectoren waarin The Terrace het meest actief is: Food, Fashion, en Energy. “Wat is het mooiste dat we samen kunnen doen voor positive change in deze sectoren?” luidde de hoofdvraag. Ben je benieuwd naar de ambitieuze ideeën die hieruit zijn gekomen? Lees dan nu verder! 

Voedselindustrie

Heel opvallend was de overeenkomt tussen de ideeën van de groepen die zich bezighielden met de Food sector: minder vlees. Het eerste idee heet Meatless March en wil een maart zonder vlees. It’s all in the name!  Ze willen ervoor zorgen dat retailers in maart geen vlees meer verkopen. Daarnaast zal er geen vlees geserveerd worden door scholen, maaltijd box leveranciers en bedrijfskantines. Samen met een ambassadeur wordt een heerlijk alternatief menu ontwikkeld, zodat men de maand zonder vlees moeiteloos doorkomt.

Meat-less is More doet er nog een schepje bovenop. Dit initiatief neemt geen genoegen met een maand, maar streeft naar een heel jaar vegetarisch eten! Het plan zal niet alleen voor een afname van de bio-industrie zorgen, maar moet er ook voor zorgen dat er over vijf jaar geen insecticiden meer gebruikt zullen worden. Daarnaast streven ze naar een eerlijke prijs voor voeding en dat alle lunches op scholen en zorginstellingen gezonder en voedzamer zullen worden.

Het derde Food Idee zoekt het in de technische vooruitgang: Foodprint – ‘’Push your Meal’. Deze groep wil dat al het eten geprint zal worden met een 3D printer. Binnen vijf jaar zullen een miljoen mensen toegang hebben tot deze voedselprinter. Ook zullen er een miljoen print restaurants zijn en de printers zullen zo ontwikkeld worden dat elke maaltijd veelzijdig, voedzaam en lekker is.

Kledingindustrie

In de Fashion sector spelen minder afval en meer recyclen de hoofdrol in twee creatieve ideeën. Allereerst is er Personal Smart Fashion en de bedoeling is dat we binnenkort zelf kleding kunnen creëren met grondstoffen in huis, volgens eigen receptuur. Dit vergroot de transparantie omtrent de oorsprong van de gebruikte grondstoffen en stimuleert afvalvermindering. Het tweede idee is een MUD Jeans 2.0, waarin de grondstoffen niet alleen geleend en gedeeld worden maar ook waar de externe prijs geïnternaliseerd wordt. Dit moet leiden tot meer transparantie én zal het bewustzijn over de oorsprong van grondstoffen vergroten. 

Energietransitie

Binnen de sector Energy zijn er twee ambitieuze plannen naar voren gekomen. Het eerste idee heeft de naam Big Energy gekregen en staat voor: 100% duurzaam; anywhere, anytime, anyplace! Binnen vijf jaar zullen zij ervoor zorgen dat alle kennis omtrent duurzame energie een open source kennisbron zal zijn. Het tweede doel is 100% duurzame energie voor alle huishoudens en als laatste zal de technologie voor energieopslag veel verder ontwikkeld zijn.

Alles is energie! Energie is alles! wil een vaste mondiale CO2 prijs. Dat willen ze bereiken door elektromagnetische stroom uit de atmosfeer lokaal te maken, gebruiken én opslaan. Vijf jaar na het bedenken van dit geweldige idee zal deze startup getransformeerd zijn in een nieuwe energiemaatschappij, met volledig lokaal gegenereerde energie.

In totaal 7 hele innovatieve ideeën die voor heel wat inspiratie hebben gezorgd.

Deze workshop werd ontworpen en begeleid door onze workshop expert Nierika Hamaekers (@HNierika). Bekijk hier de after-movie van ons evenement. Om up to date te blijven van The Terrace activiteiten, kunt u zich inschrijven onze nieuwsbrief.