De (on)zin van ongeadresseerde reclamefolders

Breng jij wekelijks een kleine kilo reclamefolders naar de papierbak? Dit is niet vreemd, want volgens Milieucentraal krijgt een huishouden zonder brievenbussticker gemiddeld 32 folders per week in de brievenbus. Dit staat gelijk aan 33 kilo folders per jaar!

Een groot deel van deze folders wordt ongelezen weggegooid. Volgens onderzoek van onderzoeksbureau Team Vier is dit 30 procent. Uit onderzoek van de gemeente Utrecht blijkt dat zelfs 39 procent van het ongeadresseerde reclamedrukwerk ongelezen wordt weggegooid. Hoewel de cijfers uit de onderzoeken niet altijd eenduidig zijn, is het probleem duidelijk: ongeadresseerde reclamefolders zorgen voor onnodig veel verspilling en lijken niet meer van deze tijd.

Hechten mensen nog waarde aan een papieren folder?

Volgens de NOM foldermonitor 2018 uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK is het antwoord op deze vraag: ja! Meer dan de helft van de Nederlanders zouden de folders gaan missen als ze verdwijnen. Momenteel ontvangen zelfs nog 10,6 miljoen mensen papieren folders tegenover 3,2 miljoen Nederlanders die er geen meer willen ontvangen. De respondenten geven aan dat aanbiedingen, ontspanning en inspiratie de belangrijkste redenen zijn om de folders te bekijken.

Het belang voor de winkelier

Voor de Retail blijven papieren folders een belangrijk middel om de klant te bereiken. Uit het onderzoek komt naar voren dat 81 procent van de mensen in actie komt na het lezen van een folder en bij maar liefst 43 procent wordt nog steeds door de folders het boodschappenlijstje bepaald. In een onderzoek van Customer Media Council blijkt zelfs de omzet van een winkel voor 29 procent bepaald door de reclamefolder.

De digitale folder lijkt een voor de hand liggende oplossing voor de papierverspilling. Echter hebben online folders een kortere leestijd, een lager bereik en leiden dus tot minder actie. Wel is er een kleine opmars te zien van websites en apps waarop verschillende folders bekeken kunnen worden zoals reclamefolder.nlspotta.nl en allefolders.nl.

Het is dus niet verrassend dat de retail- en de folderbranche de ongeadresseerde reclamefolder wil behouden. Ze vinden zelfs het veelgebruikte argument van verspilling onvoldoende steekhoudend’. De folder zou een product zijn dat goed past binnen de circulaire economie, omdat meer dan 80 procent van de folders uit gerecycled papier zou bestaan.

Deze redenatie om verspilling en daar mee onnodige milieubelasting in stand te houden is natuurlijk volledig uit eigenbelang. Van iedereen wordt een inspanning verwacht om te verduurzamen en de folderbranche en retailers moeten ook hun steentje bijdragen.

De overheid grijpt in

Naast de Nee/Ja of de Nee/Nee sticker is in Amsterdam per 1 januari 2018 de Ja/Ja sticker toegevoegd. Hiermee maak je een bewuste keuze voor ongeadresseerde reclamefolders. Het is een opt-in systeem zoals wij dit ook normaal vinden bij mailtjes en nieuwsbrieven. De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) laat de gemeente Amsterdam weten bezorgd te zijn over het invoeren van de Ja/Ja sticker. Volgens de RND gaat het de winkeliers 10 procent omzet kosten wat gepaard zal gaan met banenverlies en filiaalsluitingen.

Desondanks lijken andere gemeenten mee te gaan met de invoering van de Ja/Ja sticker. Zo heeft de stad Utrecht de invoering voor 1 januari 2020 op de planning staan en ook in steden zoals HaarlemTilburgRotterdamDen Haag en Arnhem lijkt de invoering een kwestie van tijd.

Denemarken heeft de oplossing

In Denemarken is door FK Distribution het bedrijf NejTak+ (Nee, bedankt +) opgericht. Net als in Nederland, was ook daar kritiek op de milieuvervuiling van folders. Het initiatief houdt in dat mensen online hun folders kunnen uitkiezen die vervolgens geadresseerd worden opgestuurd. Het is een groot succes want een kwart van de Denen is al lid geworden, wat heeft geleid tot een enorme toename van antireclame stickers op de brievenbussen.

Ook in Nederland is er nu een gelijkwaardig initiatief gestart onder de naam kiesjefolders.nl. Omdat de retail branche en de consumenten in Nederland nog altijd grote waarde hechten aan papieren reclamefolders, is Kiesjefolders de ideale oplossing om de verspilling van papier, inkt en energie te voorkomen. In plaats van 32 folders ontvangen deelnemers aan Kiesjefolders gemiddeld nog maar 8 folders in de week. Een makkelijke maar ook enorme besparing van papier, energie en ergernis.

Kortom; de onzin van het weggooien van kilo’s ongelezen ongeadresseerde folders is dus erg makkelijk te voorkomen en zeker niet meer van deze tijd!

 Kom zelf in actie!

  • Vraag hier gratis een nee-sticker aan!
  • Wil je specifieke folders ontvangen? Meld je dan aan bij kiesjefolders.nl
  • Wil je ook geen geadresseerd reclamewerk meer ontvangen? Meld je dan aan bij Postfilter
  • Wil je in Amsterdam wel het hele pakket met folders ontvangen? Bestel dan de ja-sticker

Deze blog is geschreven door Ries Verhoeven, Junior Consultant bij The Terrace.