Waarom wij geloven dat sterke merken de Fashion Revolutie gaan leiden

This post is also available in: enEnglish (Engels)

The Terrace reflecteert op de Fashion Revolution week, de internationale actie voor meer transparantie in de kleding industrie.

De kledingindustrie vraagt om een revolutie

Het is Fashion Revolution week en ja, een revolutie is wat de kledingindustrie nodig heeft. Fast Fashion is de tweede meest vervuilende industrie in de wereld, na olie. De productie van kleding en schoenen kost zo’n 8 procent van de broeikasgassen in de wereld, in 2015 alleen al vroeg de productie zo’n 32 miljoen Olympische zwembaden aan water en het verven en bewerken van kleding is verantwoordelijk voor 17-20% van de industriële watervervuiling. Naast deze milieu impact, bestaat er nog een sociale impact. Momenteel werken er zo’n 60 miljoen mensen wereldwijd in de textiel, kleding en schoenen sector volgens het ILO. Een drie kwart van deze mensen zijn vrouw. Op deze manier draagt de industrie bij als ‘opstapje naar ontwikkeling’ in veel productielanden. Tegelijkertijd staat de kledingindustrie ook bekend om zijn slechte werkomstandigheden in fabrieken, het gebrek aan een leefbaar loon en zelfs het schenden van mensenrechten. Het instorten van het Rana Plaza gebouw in 2013, dit gebouw bevatte fabrieken die werken voor de grote fast fashion ketens in de wereld, was de druppel die een snelle verandering in gang zette. De Fashion Revolution werd in het leven geroepen, een initiatief dat tot gezamenlijke actie wil oproepen en wereldwijd campagnes uitzet voor meer transparantie in de kledingindustrie.

Sterke merken laten van zich horen

Nou, dat was flink wat deprimerende informatie bij elkaar of niet? Gelukkig is er goed nieuws. Er gebeuren veel goede dingen in de kledingindustrie en de duurzame initiatieven nemen in een sneltreinvaart toe. Ondernemers wereldwijd zetten zich in om een duurzame impact te maken met hun merk. Bij The Terrace werken we met zulke ‘mode-revolutionairen’ om hun strategieën te versterken voor meer positieve impact. Of zij nu bij aanvang duurzaamheid integreren in de kern van hun merk of zichzelf opnieuw uitvinden op het gebied van duurzaamheid, veel merken zetten inmiddels serieus op dit onderwerp in, en het marktaandeel van deze merken groeit gestaag. En om eerlijk te zijn, wij geloven dat juist de merken die de status quo durven te veranderen, de merken zullen zijn die relevant blijven in de toekomst. Waarom? Omdat consumenten zich meer dan ooit binden aan merken met een sterke purpose, de drijfveer waaruit een merk zich voortbeweegt. Kortom, wanneer je je als merk toewijdt aan de duurzaamheidsuitdagingen in de sector en daarover een statement durft te maken zal je dus sneller de consument aan je binden. Een aantal merken die volgens ons het voorbeeld hiervan zijn:

  • Good on You– Een app die duizenden merken scoort op hun duurzaamheid
  • Mud Jeans– Een innovatief businessmodel met circulaire jeans die je niet hoeft te kopen
  • The Next Closet– Designer producten maar dan tweedehands
  • Armed Angels – Daagt de consument uit na te denken over de eerlijke prijs van kleding en gebruikt enkel duurzaam textiel
  • Veja– Schoenenmerk dat laat zien dat continue verbetering nodig is en dat duurzaamheid niet over 1 nacht ijs gaat
  • Reformation– Bereikt de volgende generatie van consumenten met trendy gerecyclede collecties
  • Patagonia– Een merk dat pleit voor anti-consumentisme. Need to say more?

Van individuele actie tot een industriewijde beweging

Merken spelen een grote rol in de ommezwaai in de mode-industrie, maar structurele verandering doe je niet alleen. Met de toenemende noodzaak voor verandering in de sector, neemt ook pre-competitieve samenwerking toe. De Sustainable Apparel Coalition (SAC) is zo’n voorbeeld. SAC bestaat uit zo’n 200 bedrijven, van Walmart tot Patagonia, die allemaal hun impact in de waardeketen evalueren. De Fair Wear Foundation (FWF) is een soortgelijk voorbeeld waarbij de werkomstandigheden in de keten van bedrijven onder de loep worden genomen. In 2017 opende ook het Fashion for Good centrum in Amsterdam waarbij internationale merken, producenten, retailers, non-profit organisaties en investeerders samen komen om de industrie duurzaam te verbeteren. Ook op nationaal niveau gebeurt er veel. Na het instorten van het Rana Plaza gebouw werd in Nederland de Convenant duurzame kleding en textiel geïnitieerd. Vakbonden, NGO’s, bedrijven en de Nederlandse overheid werken binnen dit convenant samen om misstanden zoals uitbuiting, dierenleed of milieuschade te voorkomen

Ben jij een bedrijf dat werkt binnen of samen met de kledingindustrie en wil jij ook het verschil maken?

Dan is er veel dat je kunt doen. Het tegengaan van de misstanden in de sector kan hand in hand gaan met het versterken van je eigen businessmodel. Door purpose in de kern van je strategie op te nemen zal je (meer) relevant worden voor de consument. Niet zeker waar je moet beginnen? Bij The Terrace denken we graag mee met sterke merken om hun unieke rol op het gebied van duurzaamheid te bepalen, bijvoorbeeld met onze Brand Purpose workshop.  Neem gerust contact op met ons team hierover meer wilt weten.