Creatieve campagne voor een internationaal consortium in goudwinning

Simavi & Solidaridad

Ghana en Tanzania zijn de twee en vier na grootste producenten van goud in Afrika. Vrouwen die werken in de Ghanese en Tanzaniaanse goudmijnen worden op verschillende manieren gediscrimineerd. Er wordt op ze neergekeken, hebben weinig rechten, krijgen de slechtst betaalde banen en worden vaak geconfronteerd met seksueel geweld. Om voor deze vrouwen op te komen, hebben drie non-profitorganisaties – Solidaridad, Simavi en Healthy Entrepreneurs – hun krachten gebundeld.

Uitdagingen

Het consortium had als doel om voor dit programma een sterk merk te voeren. Aangezien elke organisatie zijn eigen expertise heeft, stonden ze voor de uitdaging om te komen tot gezamenlijke communicatie die eenduidig en duidelijk was.

Acties

  • We hebben het besluitvormingsproces begeleid over hoe de interne communicatie tussen de drie organisaties kon worden verbeterd.
  • We creëerden het concept ‘The Golden Line’ waardoor het consortium onder één naam voor een diverse groep stakeholders kon werken. De stakeholders liepen uiteen van de lokale gemeenschappen, programma’s van de Verenigde Naties tot de kopers van goud.

Resultaten

  • Het concept van “The Golden Line” stelde de non-profitorganisaties in staat om samen te werken en zichzelf te presenteren als een gezamenlijk project.
  • Door het creëren van één merk is er meer verbinding en betrokkenheid tussen de verschillende stakeholders ontstaan.